Goede Voornemens Uitgelicht 2016

Goede voornemens? Goed idee of Niet?

Nieuw jaar, dus een nieuwe challenge?

Suiker challenge, plank challenge, winter detox, squat challenge, nooit meer drinken, nooit meer snacken, minimaal (!) 6x per week naar de sportschool, die 15 kilo MOET er af. De koelkast vanaf nu niet vol met lekkers (wijn & hapjes), nee, ik ga vanaf nu volledig over op het groen! Dus ALLEEN NOG MAAR BROCCOLI, spruiten, chlorrela, groene smoothies en noem maar op. Ik hou er natuurlijk niet van, maar het moet! Mijn BUIK MOET ERAF! Ik ga vanaf nu ALLES ANDERS DOEN! Je herkent mij niet meer terug over een paar weken. Ja, ik GA ER VOL VOOR! Deze keer luk het wel! Het MOET! Ik ga… JA, ik ga CRASH diëten!

Goede voornemens, streng dieet werkt niet!

Goede voornemens?

Tsja, de goede voornemens op gebied van afvallen & gezondheid  vliegen je in deze tijd om de oren. Zowel mannen als vrouwen zijn er maar druk mee. Januari is voor velen een moment om te beginnen met een STRENG DIEET en ‘het ROER HELEMAAL OM’. We zijn vastberaden om het deze keer alles anders te doen. “Deze keer gaat het lukken”, roept iedereen. ” Alles wat ik de afgelopen jaren ook geprobeerd heb, ga ik deze keer wel GOED doen. En het GAAT WEL LUKKEN!”, klinkt het hoopvol. Helaas gaat het maar zelden goed en worden goede voornemens net zo snel weer vergeten als dat ze gemaakt zijn…

PIJNLIJK ook; goede voornemens en social media…

Pijnlijk is tegenwoordig FACEBOOK met zijn herinneren van vorig jaar, het jaar daarvoor en alle jaren daarvoor. Velen zien dat ze elk jaar opnieuw dezelfde goede voornemens hebben. En let’s be honest; ook dat ze gruwelijk gefaald hebben in het verleden. OUTCH… We willen wel, waarom werkt het dan toch vaak niet? En worden we nu echt gelukkiger, gezonder en fitter van al deze (ja sorry) nieuw-jaar-goede-start-weer-een-nieuwe-challenge-WAANZIN? NEE, natuurlijk niet.

BE KIND!

Ik zei het al eerder, BE KIND! En niet alleen naar anderen, maar vooral naar je zelf. Het is natuurlijk fantastisch als jij gezonder wilt gaan leven. Doe dit alleen liefst geleidelijk en op zo een manier dat je er achter staat. Ik schrijf bewust ‘op zo een manier dat je er achter staat’  en niet dat ‘ je het volhoudt’. Het gaat namelijk om een andere manier van leven en niet om het TIJDELIJK volhouden van een challenge of een dieet. Wees eens lief voor jezelf. En kijk eerlijk naar jezelf en je wensen. Of misschien wel (te harde) eisen aan jezelf. Moet je echt 15 kilo afvallen? Of zijn wat meer spieren kweken en niet minder maar gezonder eten juist wat je nodig hebt? Streef jij een gephotoshopt en dus niet reëel super strak lichaam na? Wordt je echt gelukkig van 100 dagen planken? En waarom wil jij je zelf veranderen? Laat je niet meeslepen door de media of je omgeving. Maar luister eerst eens goed naar jezelf.

Lange termijn!

Denk aan de lange termijn. Want wat wil je nu eigenlijk bereiken? Dat je een maand lang geen suiker eet, of een maand lang 100 squats per dag doet? Wat brengt jou dit? En wat levert het je op de lange termijn? En wat ga je na die maand doen? De meeste mensen hebben in januari een vliegende start om vervolgens na een paar dagen tot enkele weken al weer helemaal in te storten. Niet voor niets zijn de meeste sportscholen in januari bomvol en in februari alweer halfleeg. Zonde! Sportscholen worden massaal en super blij gesponsord door alle niet-sporters die weer voor een jaar een peperduur abonnement hebben gekocht. Niet alleen zonde voor je gezondheid dat je niet meer sport, maar ook voor je portemonnee.

Wat in januari zo een goed idee leek, is in februari vaak een duistere aap op je schouder geworden. Waarom wilde je dit ook al weer en waar doe je het allemaal voor? Bedenk voordat je helemaal ALL THE WAY aan THE NEW YOU gaat werken, wat die nieuwe jou eigenlijk betekent. En breng ook in kaart wat je heel fijn vindt van de OUDE JOU, want die is tenslotte al een hele tijd bij je en mag er ook zijn :-)

Goede voornemens? Zet haalbare doelen!

Nou moet je niet denken dat ik helemaal tegen goede voornemens ben. Sterker nog, een mens heeft het nodig om ergens naar toe te werken. En het is fijn als je voor jezelf doelen stelt en deze behaalt. Dat geeft je zelfvertrouwen! En zo een boost voor je zelfvertrouwen zorgt er voor dat je nog happy-er wordt, dus ik ben voor. De keerzijde zijn dus de doelen die niet gehaald worden, en hoe wij hier mee om gaan. Een keertje een doel niet halen is ook niet erg, het gaat tenslotte vaak om de weg er naar toe en de effort die je er in hebt gestopt. En wat je gedurende jouw poging tot het behalen van je doel, je reis, geleerd hebt. Veel mensen halen echter TE VAAK hun doelen niet, omdat ze niet realistisch zijn. En worden hier uiteindelijk ERG VERDRIETIG van. En maken vervolgens keuzes die haaks staan op wat ze misschien willen. En komen zo in een neerwaartse spiraal. Pas hier voor op!

Zijn ze ergens goed voor, al die goede voornemens?

Tsja, dat is dus per persoon verschillend. Gekke acties van een maand, die kort lopen en waar iedereen in januari mee begint? Ik geloof er zelf niet echt in. Ik ken niemand die van 1 maand squats een Beyoncé is geworden (jammer trouwens). Wat wel een voordeel is, is dat het je kan helpen naar een andere way of life. Maar je hebt ook goede opties. Een maand lang zonder suiker zorgt er echt voor dat je minder behoefte hebt aan suiker. Wanneer je dit volhoudt met gelijkgestemden, ben je dus al een eind op weg. Wanneer jij zorgt dat je al te extreem van start gaat en zorgt dat je je levenstijl rustig aanpast, kan zo een challenge dus wel degelijk helpen. Vergeet alleen niet dat zo een challenge maar het begin is. En een maand, hoe lang het ook lijkt, eigenlijk maar heel kort is. Zeker vergeleken met de rest van je leven. Zorg dus voor een concept dat past in jouw dagelijkse leven en vooral voor de rest van je leven. Dan zul je zien dat je een stuk happy-er wordt! Los van die acties zijn er voornemens die werken en voornemens die niet werken. Feit blijft dat vele mensen ze niet halen. In dat opzicht ben ik geen fan van verkeerde voornemens. Zet jij voor je zelf haalbare doelen? Dan sta ik daar volledig achter :-)

Aan de slag met jouw goede voornemens?

Stap 1 is dus denken in haalbare doelen. Wees realistisch en ga er dan vervolgens volledig voor! Happy and healthy heeft een aantal tips voor het behalen van jouw goede voornemens je op een rij gezet. Lees deze blog voor je begint grondig door en maak een plan. En dan, zet hem op! Veel succes, en op naar een Happy and healthy 2016!

Interessant? Deel dit bericht van Happy and healthy:
Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail
Volg Happy and healthy op jouw favo social kanaal:
Facebooktwittergoogle_pluspinterestrssinstagram
Dit bericht heeft 1 reactie

Laat een reactie achter op Mijn goede voornemens? - Happy and healthy nl Reactie plaatsen annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *