Granola Gebakje

Granola time! Tijd voor een happy en super easy ontbijt gebakje!

Easy does it: granola! Net even een granola mengel in elkaar gedraaid voor morgenochtend hmmmmm! Iedereen kan dit echt makkelijk zelf maken. Dus weg met die zakken en pakken vol smaakversterkers uit de supermarkt, die heb je niet meer nodig.

Maar wat is granola nou eigenlijk?

Granola is net als muesli een combinatie van noten, granen en zaden. Ook wordt er vaak gedroogd fruit aan toegevoegd, zoals dadels, rozijnen of perzik. Anders dan bij muesli wordt er bij granola vaak een zoetje toegevoegd, zoals honing of agavesiroop. In Amerika maken ze granola meestal door het mengsel in de oven te roosteren. Het granola mengsel, de noten in combi met het zoete bestanddeel zoals honing, wordt dan door het smelten knapperig. Zelf gebruik ik voor mijn granola geen oven, ik maak ‘rauwe’ granola. Ook gebruik ik maar weinig agavesiroop of honing. Ik kijk per keer welke smaak ik wil hebben en pas de combinaties daar op aan.

Hoe gebruik je het?

Granola is super veelzijdig in te zetten op je dag. Je kan het afhankelijk van jouw samenstelling voor veel gerechten gebruiken. En ook op verschillende tijdstippen. Ik heb nu een ontbijt gebakje gemaakt, maar je kan er ook powerbars van maken. Of gebruik een scheut door je yoghurt of (fruit)salade. Allemaal lekkere opties voor bij ontbijt of als lunch. En ook na het sporten is granola heerlijk, of ’s middags als koekje of in de vorm van granolaballetjes bij de thee. Ik heb net (ongeveer 21.00 uur vanavond) nog een beetje lopen snoepen als koekje, heerlijk!
Granola time! Tijd voor een happy en super easy ontbijt gebakje!

Granola, wat heb je nodig?

Je hebt een aantal ingrediënten nodig, maar maak het zo gek of zo clean als je zelf wilt. Ik heb deze de keer de volgende ingrediënten gebruikt (alles biologisch):

  • 4, 5 medjool dadels
  • een handje/halve cup walnoten
  • een handje/halve cup amandelen
  • een handje/halve cup havervlokken
  • een kwart cup hennepzaad
  • iets minders dan een kwart cacao nibs
  • een beetje cacao poeder
  • een scheutje agavesiroop
  • en omdat het lekker is; fruit voor erbij. Deze keer frambozen en bosbessen.

Let wel op met de hoeveelheid gedroogd fruit en de zoetstof. Ondanks dat het natuurlijke, biologische producten zijn, zit er wel suiker in. Door de combi van noten, granen, zaden en gedroogd fruit kun je de suikers wel beter verwerken. Je suikerspiegel blijft constant. Maar ook hierbij gaat op: het draait om balans! Volg je een suikervrij dieet? Kies dan voor een mix zonder of met weinig gedroogd fruit. En/of laat de honing weg. Tip: week de noten! Ik heb deze keer de noten niet geweekt en gespoeld van te voren. Vaak doe ik dit wel, zodat ze beter verteerbaar zijn. Maar het geeft ook een beetje smeuïgheid mee aan de mix. Dit kan fijn zijn als je geen of minder honing gebruikt!

Aan de slag!

Nou heel moeilijk is het niet. Je gooit gewoon alles bij elkaar in een keukenmachine! En laten draaien tot het de samenstelling heeft naar jouw wens. Ik denk dat mijn mix van vanavond hooguit een halve minuut tot een minuut heb laten draaien. Je ziet in de bovenstaande foto, rechteronderhoek, nog een gedeelte van mijn keukenmachine-kan met inhoud. Redelijk fijn gemaakt deze keer. Tussendoor proef je of de smaak naar wens is. Zo nee, voeg dan van bepaalde ingrediënten iets extra toe en proef opnieuw. Voor het ‘gebakje’ heb ik een metalen keuken ring gebruikt met aandrukschijf. Even vullen en goed aandrukken, klaar! Lekker met frambozen en blauwe bessen hmmmm…
Ik laat hem nu een nachtje hard worden in de koelkast. En zoals gezegd heb ik wat ‘over’ was (expres meer gemaakt haha) zojuist opgegeten tijdens het maken van de foto’s. En mijn hond is ook fan by the way.

Granola variaties!

Je kan makkelijk en eindeloos variëren. Gebruik eens andere noten, andere zaden of bijvoorbeeld speltvlokken. Prak er eens een banaan doorheen of gebruik gedroogde mango stukjes. Meer of minder cacao. Meer of minder agavesiroop of honing. Meer of minder dadels. Het kan allemaal, en het is aan jou. De een is van nature meer een zoetekauw dan de ander en soms heb je meer of juist minder behoefte aan zoet dan anders. Sommige mensen doen een scheut appel diksap of zelf gemaakt sap erdoor. En kies zelf ook voor de optie rauw of uit de oven.

Pas jouw granola dus aan op jouw smaak en je bui. En dan? Lekker genieten, enjoy!

Interessant? Deel dit bericht van Happy and healthy:
Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail
Volg Happy and healthy op jouw favo social kanaal:
Facebooktwittergoogle_pluspinterestrssinstagram
Dit bericht heeft 1 reactie

Laat een reactie achter op Aardbeien jam zonder suiker, hmmm homemade natuurlijk - Happy and healthy nl Reactie plaatsen annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *