Pompoenssoep, Lekker Makkelijk, Snel En Gezond

Pompoensoep, lekker snel en super gezond

Je ziet ze weer overal: pompoenen! En dat is fijn, want ze zijn betaalbaar en super gezond. Pompoenen zitten namelijk vol antioxidanten, vitaminen (A, B, C en E) en bevatten ook veel mineralen zoals ijzer (goed voor de vegetariërs onder ons) en kalium (goed voor mensen met een hoge bloeddruk). De omega 3 vetten in de pompoen zijn weer goed voor je hersenen. Nou zo kan ik nog even doorgaan met de lofzang over de pompoen, maar jullie begrijpen het inmiddels wel: pompoenen zijn gezond. En ook nog eens lekker. En deze pompoensoep is zo gemaakt, dus zet de pompoen gewoon weer eens vaker op het menu!

Pompoensoep, wat heb ik nodig?

Je kan pompoensoep zoeter of meer pittig maken. Ik kies meestal voor een pittige variant en lekker kruidig! Hiervoor heb je nodig:

  • Een mooi biologisch pompoentje (tip voor de kleine beurs: kijk eens bij de Lidl).
  • Twee (dunne) winterwortels.
  • Verse knoflook (ong. 2 teentjes, meer of minder naar eigen smaak).
  • Een sjalotje.
  • Kruiden: kurkuma, chiliflakes, gember, peper en zout.
  • Optioneel: een stukje kombu van een paar centimeter (dit is zeewier en goed te gebruiken als vervanger voor een bouillon blokje) of een bouillon blokje. Gebruik wel een bio vega variant, zonder gist/gistextract (E621).
  • Een scheutje olijfolie.

Pompoensoep, hoe maak ik het het?

Heel eenvoudig en snel:

  • De twee winterwortels hak je in parten.
  • En vervolgens doe je deze samen met de knoflookteentjes en het sjalotje in de keukenmachine of hak ze fijn met de staafmixer.
  • Blancheer het prutje in de pan met een beetje olijfolie (hmm ruikt al lekker!)
  • Hak de pompoen doormidden en verwijder de pitten.
    Schillen hoeft niet wanneer je een biologische pompoen gebruikt. Was de pompoen wel goed van te voren.
  • Je snijdt de pompoen in grove stukken en doet deze in de pan met water. Net zo veel water tot de pompoen net onder staat. Wil je uiteindelijk een wat dunner soepje kun je altijd nog wat water toevoegen.
  • Voeg de kruiden en/of het bouillonblokje toe.
  • Laten pruttelen tot het zachter wordt en dan met de staafmixer tot een gladde massa pureren.

That’s it.

Pompoensoep, keep it simple

Ik vind het heerlijk om de soep zo te eten. Wil je nog een crunchy bite? Voeg dan per soepkom bijvoorbeeld een lepel sesampitjes of hennepzaad toe. Staat ook mooi!

Enjoy!

Pompoenssoep, lekker makkelijk, snel en gezond

Interessant? Deel dit bericht van Happy and healthy:
Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail
Volg Happy and healthy op jouw favo social kanaal:
Facebooktwittergoogle_pluspinterestrssinstagram
Dit bericht heeft 4 reacties
  1. Hi Sharon,
    Ik had zelf een kerstbreak van internet (wifi-detox!), dus ik reageer net iets te laat op jouw berichtje, excuus! Allereerst hoop ik dat je een hele goede kerst hebt gehad en heerlijk (en een beetje gezond) hebt gegeten. Deze soep maak ik zelf vaak zo voor 2 personen, dan heb je een mooie volle kom (ik hou wel van een flinke kom soep!). Maar je haalt er makkelijk ook soep voor 4 uit. Zelfs meer als het een tussen gerechtje is, maar dan zou ik er misschien nog iets meer water bij doen of toch een extra pompoentje. Afhankelijk van de rest van het menu en de honger van je gasten ;-) Ik geef nooit helemaal precies aan voor hoeveel personen iets is, aangezien iedere persoon anders is en andere hoeveelheden eet.
    Ik hoop dat je hem lekker vindt en deze winter (zou het echt kouder worden?!?) dan ook vaker gaat maken!
    Warme groet, Nanou

Laat een reactie achter op Zelf kiemgroenten maken: alfalfa - Happy and healthy nl Reactie plaatsen annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *