Superfood, Powerfood, Wat Is Nou Echt Good Food?

Superfood, powerfood; wat is nou echt good food?!?

Superfoods, powerfood; er is veel discussie over goede voeding op het moment. Bekende voorbeelden van superfoods die de laatste jaren in de spotlight staan zijn tarwegras (shotjes), chiazaad, guinoa, goji bessen, acai bessen, chlorella, spirulina, maca en bijvoorbeeld rauwe Cacao. Het zou allemaal onzin zijn ‘die superfoods’. We betalen er te veel voor en we laten ons gek maken door grote marketingbureaus. Het Voedingscentrum riep eerder dit jaar ook al het een en ander over superfoods en zelf bij De wereld draait doorrrrrr hebben ze het erover. Superfoods zijn de laatste jaren hot. Geliefd of niet geliefd; vriend en vijand praat erover.

Wat maakt een superfood nou eigenlijk zo super?

Laten we eens kijken naar de definitie van een superfood. Tadaaa: er is eigenlijk geen vaste definitie. Superfood of superfoods zijn geen beschermde termen, dus iedereen kan ze gebruiken wanneer hij of zij wil. Er is geen keurmerk of superfood politie of waakhond. Op internet en in talloze boeken zijn dan verschillende definities te vinden. Op internet vond ik bijvoorbeeld deze:

“Superfoods zijn natuurlijke voedingsmiddelen die buitengewone hoeveelheden voedingsstoffen bevatten. De meeste gezonde voedingsmiddelen hebben 2 of 3 bijzondere eigenschappen die goed voor de gezondheid zijn, superfoods bevatten vaak 12 of meer bijzondere eigenschappen. Het unieke en tevens kenmerkende aan superfoods is dat deze voedingsmiddelen enorm rijk zijn aan mineralen, vitaminen, aminozuren en antioxidanten.”

Nou dat klinkt toch goed! Als je het zo leest wil je toch de hele dag door superfoods eten? Volgens het Voedingscentrum zijn superfoods ‘producten waar superkrachten aan toegekend worden’. Alleen geloven zij er verder niet in. En vertrouwen of erkennen de uitgebreide onderzoeken die naar superfoods gedaan zijn niet. De visie van het voedingscentrum ligt afgelopen tijd zwaar onder vuur. En vaak terecht vind ik. Sommige uitspraken zijn op zijn minst dubieus te noemen. Waar ik het wel mee eens ben is dat zij zeggen dat het allemaal draait om ‘variatie in je voeding’ en dat ‘je niet altijd zo veel hoeft te betalen voor goede voeding’. Het is met superfoods opletten wat je koopt, waar je het koopt en voor wat prijs. En wat verwacht je van het product en krijg je het er ook voor terug?

Superfoods en variatie

Het is echt onderzocht en erkend dat superfoods veel goede voedingsstoffen bevatten, zoals anti-oxidanten, vitamines, mineralen, goede vetten, goede eiwitten (essentiële aminozuren). Waar je over na kan denken is of een goji bes nu echt veel beter is dan een Hollandse blauwe bes. Hoe dan ook zijn superfoods zijn gezond en een fijne aanvulling op jouw voedingspatroon. Het ene voedingsmiddel is net iets anders samengesteld door de natuur dan de andere. Het is dus goed om te variëren, zodat je lijf van alle goede stoffen steeds voldoende binnenkrijgt. Eet veel groente en fruit en combineer af en toe met een superfood.

Zelf vind ik hennepzaad echt super lekker door mijn oats en over mijn fruitsalade. Het geeft zo een lekkere nootachtige smaak. En hennepzaad is een fantastische bron van eiwitten. En dan ook nog de soort die ons lijf goed kan opnemen. Fijne bijkomstigheid, toch? Wissel chiazaad af met lijnzaad en gebruik in plaats van gerstegras door je green smoothie eens een keer spinazie of straks weer lekker boerenkool.

Oer Hollandse superfoods, ook in de Superfood spotlight

Boerenkool, ook zo’n oer Hollandse superfood! Net als spuitjes, spinazie en bijvoorbeeld frambozen en bramen. Voor mij zijn superfoods of powerfoods voedingsmiddelen die goed voor je zijn, vol goede stoffen zitten en die je eindeloos kan gebruiken in de keuken. Hier horen inderdaad de hennepzaden, goji bessen, gerstegraspoeders en dergelijke bij, maar ook zeker onze vertrouwde Hollandse producten. Vers van het boerenland en zo onze keuken in.

Ik schrijf af en toe een blog over een bepaald superfood en zet deze in de spotlight. En dat hoeft helemaal geen exotisch besje te zijn wat alleen maar groeit op 3000 meter boven de zeespiegel :-) De komende tijd zal ik deze Superfood spotlight verder uitbreiden. En of het nou straks Superfood spotlight heet, of Powerfood party, of gewoon lekker droog Gezonde voedingsmiddelen, het maakt niet uit. Er is genoeg gezonde voeding te eten, en daar wil ik jullie graag bij helpen. En voor inspireren natuurlijk!

Superfood, hype van de laatste paar jaar?

Veel mensen denken dat superfoods ‘iets zijn’ van de laatste paar jaar. Maar sommige superfoods (eigenlijk altijd gewone voedingsmiddelen genoemd haha) worden zoals gezegd al jaren gebruikt. Macrobioten eten al jaren linzen, quinoa en kale. En kennen jullie Dr. Gillian McKeith nog? Zij kwam rond 2004 ineens in de schijnwerpers te staan. Door haar boeken ben ik toen al onder andere meer zeewier en quinoa gaan eten en dat is inmiddels 10 jaar geleden (!).

Door de gezondheidstrend van de laatste jaren (hoezee!) wordt ook bij het grotere publiek de kennis over en belangstelling voor goede voeding groter. Veel mensen zijn tegenwoordig gevoeliger voor een gezonde levensstijl en dito voedingsmiddelen. De marketingbonzen spelen hier handig op in. Zo lang je weet waar je voor kiest vind ik dit niet zo heel erg. Het feit dat er meer biologische producten in de grotere supermarkten wordt aangeboden is een fijne bijkomstigheid. Uiteraard is er verschil in kwaliteit en je moet altijd goed kijken naar herkomst en je etiket bestuderen. Maar de supermarkten luisteren naar de vraag van het grote publiek. Ik vind dit een mooie beweging.

Te grote vraag naar sommige superfoods

Wat ik jammer vind is dat er tegenwoordig zoveel mensen goji bessen of quinoa willen eten, dat het aanbod de vraag niet meer aan kan. Het product wordt door alle media aandacht en de schaarste te duur en de aarde raakt uitgeput. Zelf eet ik daarom bijvoorbeeld (bijna) geen quinoa meer. Een alternatief hiervoor zijn linzen, zilvervliesrijst, kikkererwten of maak eens rijst van bloemkool. Net zo lekker en vol goede voedingsstoffen.

Kies voor superfoods van goede kwaliteit die bij jou passen. Kies biologische producten zonder rommel. Is dit te duur of zijn ze niet goed te krijgen bij jou in de buurt? Denk dan goed na of je het product echt nodig hebt. Kies liever voor biologische groente en fruit van het seizoen en laat te dure superfoods in dat geval achterwege. Er is genoeg te kiezen!

Conclusie

Kies voor zoveel mogelijk variatie in je voeding! Gebruik zoveel mogelijk biologische producten, liefst van dichtbij en wissel zoals gezegd af. Yep, ‘Eat a Rainbow!’ zeggen ze toch. En dan niet die plastic snoepjes, maar een regenboog aan groente en fruit! Eet de ene dag een lekkere zak wortels van de boer om de hoek leeg. De volgende dag maak je een broccoli soepje van oer Hollandse broccoli, en neem de volgende ochtend eens een groene smoothie met spinazie.

Kies zoveel mogelijk het fruit van het seizoen. En als je dit combineert met superfoods af en toe is er niks aan de hand. Kijk waar jouw lichaam goed op reageert en vooral ook wat je lekker vindt! Luister naar jezelf; dus naar jouw lijf en niet meteen alle praatjes geloven van de reclamemakers.

Enjoy!

Superfood, powerfood, wat is nou echt good food?

Interessant? Deel dit bericht van Happy and healthy:
Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail
Volg Happy and healthy op jouw favo social kanaal:
Facebooktwittergoogle_pluspinterestrssinstagram

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *