Goede Voornemens Klembord Uitgelicht 2016

Tips voor goede voornemens!

Zoals gezegd is iedereen bezig met goede voornemens. En de meeste sneuvelen. Heel erg zonde dus van jouw noeste arbeid en inspanningen ;-)

Herkenbaar? Lees dan voor je verder gaat eerst mijn blog over het nut van goede voornemens. Waarom gaat het toch vaak mis?

Happy and healthy wil dat ook jij met een lekker gevoel het jaar begint. Ga jij aan de slag gaat met goede voornemens in 2016? Lees dan de volgende tips goed door!

Tips voor goede voornemens op een rij

Ben je er van overtuigd dat je vanaf nu aan jezelf gaat werken? En wil jij dingen anders aanpakken? Of je dit nu in januari leest of in februari of in augustus, het maakt niet uit. Dingen anders aanpakken is wat je wilt op dit moment. Heel goed, maar bedenk van te voren eerst goed wat je precies wilt bereiken. Hieronder een aantal belangrijk tips voor goede voornemens. Zodat je successen gaat behalen en trots kunt zijn op jezelf!

Goede voornemens lijstje - vaak niet haalbaar

Zet voor jezelf de belangrijkste zaken eerst op een rij. Het maakt eigenlijk niet uit of jij doelen hebt op gebied van sporten, voeding, stressreductie, studie of misschien wil je wel een nieuwe baan. Alles draait om  een goede voorbereiding! Maak keuzes voor jezelf en stel de juiste prioriteiten. En denk aan de volgende stappen:

Kies voor doelen die realistisch en haalbaar zijn.

  • Kies voor doelen die te realiseren zijn. 15 kilo afvallen in een week lukt niemand en is niet gezond. En moet jij eigenlijk wel zoveel afvallen?
  • Kies liever voor meerdere kleine doelen, dan 1 niet-realistisch doel wat je never nooit gaat halen.
  • Maak je doelen smart: dus niet ” ik wil afvallen” . Maar liever: “ik pas in Maart in maatje ‘ X’ en koop dan als traktatie een nieuwe ‘ X’ voor mezelf. Ik haal mijn doel door [invullen], en heb hiervoor [invullen] nodig”.

Kies doelen die passen bij jou en je omgeving!

  • Denk goed na over je huidige levensstijl. Welke dingen wil je echt en kun je ook daadwerkelijk aanpassen?
  • Moet jij van jezelf vanaf nu 6x per week naar de sportschool? En heb je een fulltime baan en 3 kinderen? En zorg je ook nog eens voor een zieke (groot-) ouder of vriend? Dan past dit simpelweg niet in je agenda. Kijk wat wel haalbaar is voor jou en je omgeving. Dit is maar een voorbeeld, maar veel mensen eisen te veel van zichzelf en raken daardoor teleurgesteld en gedemotiveerd.
  • Tijd besparen? Sport eens thuis, wandel lekker flink door met de kinderen, ga er op uit met je moeder of oma (rolstoel duwen zorgt ook voor spierballen), whatever. Maar maak je zelf niet gek met onrealistische (sportschool) doelen. Dat hou je niet vol.
  • Kies liever voor jezelf en (kleine) successen!
  • Kijk ook op deze manier naar jouw voedingspatroon. Pas je voeding aan met kleine stappen. Ga niet ineens over op een HONGERDIEET, maar eet lekker en gezond. En eet vooral genoeg. Veel mensen eten te weinig! En de verkeerde dingen of te eenzijdig. Heb je hierbij hulp nodig, kan ik je daarbij helpen natuurlijk.
  • Ben jij heel druk, verlang dan niet van jezelf dat je iedere dag een bananenbrood bakt en een drie gangen super hip vegan diner klaar maakt. Zorg voor kleine aanpassingen. En pas deze geleidelijk toe aan je jouw dagelijkse gang van zaken. Het wordt steeds makkelijker, geloof mij!
  • Wil jij fitter zijn en meer sporten? Ga dan goed voorbereid aan de slag, maak een realistisch plan en zorg dat je je daar komend jaar aan kan houden. Ga niet als een gek de sportschool in, 2 uur op een cardio apparaat te keer :-(
    Mensen, leer het nou: dit heeft geen zin! Zorg liever voor de juiste training en op de juiste momenten. Ga bij voorkeur voor een lange periode 2 keer per week voor een korte krachttraining en 1 keer per week iets als yoga, dan 6 keer per week te lang sporten en na een paar weken al stoppen zonder resultaat. Komende maand zal ik meer bloggen over (kracht-)training, resultaten en je hormonen dus hou Happy and healthy in de gaten voor tips. Maak een goed schema voor jezelf wat haalbaar is en bij jou past, en hou je hier aan.

Kies het juiste moment!

  • Maak veranderingen die blijvend zijn en ga voor de lange termijn!
  • Denk dus niet alleen aan die challenge in januari, maar kies voor aanpassingen voor de rest van je leven!
  • Is januari voor jou een lastige maand? Niet heel raar, veel mensen hebben last van een januari dip. De feestdagen zijn voorbij, het weer is prut in Nederland, de dagen kort, het salaris nog ver weg en de zomer nog veel verder. Zorg dat je in januari je zelf niet nog meer de put in helpt. En doe dingen waar je blij van wordt. En waar je energie van krijgt. Een streng dieet hoort daar echt niet bij! Goede voeding en de juiste beweging zorgen wel voor energie. Kies dus voor de juiste acties op het juiste moment.
  • Zware detox na de feestdagen? Januari is in mijn beleving niet een goede maand om een zware sapkuur te volgen. Natuurlijk het kan wel en als je dit vaker hebt gedaan en ervaring kan het prima. Maar ben jij nog nieuw in ‘sap- en slowjuice land’ doe het dan rustiger aan. Stop eerst eens met zoete tussendoortjes en eet voldoende tijdens de hoofdmaaltijden. Vanuit het niets overgaan op chemische shakes of maximaal 3 sapjes per dag brengt jou echt niet wat je wilt, zeker niet op de lange termijn!

Zoek hulp!

  • Weet jij wat je doel is? Heb je dit helder voor ogen? En is dit haalbaar?
  • Zoek dan gelijkgestemden! Het helpt om samen te sparren en ervaringen uit te wisselen! Heel motiverend!
  • Niemand in je vriendenkring met dezelfde doelen? Ga dan gewoon online, sluit je aan bij een Facebook groep, zoek op Pinterest of Instagram en voel dat je niet de enige bent. Het werkt!
  • Vertel aan iedereen wat je doelen zijn en vraag of ze je willen steunen. Support helpt!
  • Een coach (me! ;-) of personal trainer helpt je ook graag op weg natuurlijk.

And don’t forget: Vier je successen!

Nee, niet meteen met wijn en friet, of een latte met taart, maar bijvoorbeeld door je zelf te trakteren op iets anders:

  • op een heerlijk ontspannende massage,
  • een bezoekje aan de spa of sauna,
  • een spannend boek of lekker tijdschrift,
  • een nieuwe game,
  • een nieuw nagellakje,
  • een fijne strandwandeling,
  • verse boodschappen van de biologische supermarkt,
  • vul zelf maar in…

Het maakt eigenlijk niet uit waarop jij jezelf trakteert. Als het maar iets is waar je blij van wordt en wat binnen je budget past. Financiële stress is tenslotte ook niet goed voor je Happy and healthy lifestyle ;-p

2016? Go for it!

Happy and healthy wenst je in ieder geval veel succes en gaat er vanuit dat je alles kan bereiken wat je maar wilt. Zeker wanneer je je aan bovenstaande tips voor goede voornemens houdt ;-)

Inspiratie nodig? Neem gerust contact op met mij en hou de site in de gaten voor meer inspiratie.

Interessant? Deel dit bericht van Happy and healthy:
Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail
Volg Happy and healthy op jouw favo social kanaal:
Facebooktwittergoogle_pluspinterestrssinstagram
Dit bericht heeft 1 reactie

Laat een reactie achter op Goede voornemens? Goed idee of Niet? - Happy and healthy nl Reactie plaatsen annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *