Superfood Spotlight: Bijzonder Boekweit - Uitgelicht

Powerfood party: bijzondere boekweit!

Boekweit?

In Nederland is boekweit afgelopen jaren minder in the picture geweest. Het klinkt gewoon niet zo sexy en appetijtelijk voor velen. Jammer en onterecht want boekweit is lekker, gezond, veelzijdig en relatief goedkoop. De Amerikaanse en Canadese keukens gebruiken veel boekweit. En ook in Rusland, Polen en onder andere Frankrijk is boekweit populair gebleven. En terecht. Ik zeg: boekweit verdient een comeback in onze keuken :-)

Boekweit, wat is dat ook alweer?

Veel mensen denken dat boekweit een graan is. Dit is helemaal niet zo. Het is een plantje. Boekweit is een kruidachtige plant en wat wij in de keuken gebruiken zijn de korrels. Boekweitkorrels vallen niet echt onder granen, maar zijn een ‘pseudograan’. Boekweit is wel een goede graanvervanger. Het zijn de vruchtjes of eigenlijk zaden van het plantje. En deze zijn eetbaar en erg lekker. De korrels hebben een piramideachtige vorm en zien er prachtig uit, toch? De korrels van het plantje worden daarnaast ook vermalen tot het boekweitmeel. De korrels en het meel zijn glutenvrij.

Boekweit, een goedkope en gezonde powerfood!

Boekweit is een relatief goedkope superfood. Naast goedkoop (ook fijn!) is boekweit ook heel gezond (nog fijner natuurlijk). Het is voedzaam en licht verteerbaar. Boekweit bevat veel mangaan, magnesium, fosfor, ijzer, zink, koper en vitaminen B. En zit vol vezels.

Boekweit werkt o.a. door het magnesium en vitamine B kalmerend, fijn dus bij stress en grote inspanning. Hierdoor slaap je beter, ervaar je minder stress en heb je een rustiger hartslag.

Boekweit bevat ook het stofje rutine. Dit is een flavonoïde. Misschien denk je lekker belangrijk of wat is dat nou weer? Deze stoffen verdienen wat uitleg. Flavonoïden zijn bio-actieve stoffen, meestal natuurlijke verbindingen van plantaardige oorsprong. Het zijn stoffen in onze voeding die geen energie leveren, maar wel onze gezondheid bevorderen. We hebben flavonoïden niet nodig zoals koolhydraten, eiwitten en vetten, maar ons lichaam heeft er wel veel profijt van. Vaak zitten flavonoïden in groente en fruit. Het stofje rutine in boekweit remt ontstekingen en zorgt voor een goede doorstroming van het bloed. Het beschermt ons tegen hart- en vaatziekten. En bijvoorbeeld ook tegen ongemakkelijke spataderen. Fijn dus, die flavonoïden.

Boekweit eten heeft nog een voordeel. Het bevat namelijk goede koolhydraten. Je krijgt hierdoor minder snel trek, omdat boekweit je bloedsuikerspiegel langer in balans houdt. Dit komt omdat de koolhydraten in boekweit een lage glycemische index hebben. Dit zorgt ervoor dat jouw bloedsuikerspiegel niet te snel stijgt, maar in balans blijft. Geen heftige reacties zoals bijvoorbeeld na het eten van snelle koolhydraten of suikers dus. Boekweitmeel bevat ongeveer 72 gram koolhydraten per 100 gram meel.

Boekweitmeel bevat meer eiwitten dan gewone tarwebloem en bevat alle 8 essentiële aminozuren (dat komt niet vaak voor). Eiwitten heb je nodig voor groei en onder andere bij wondgenezing. Na een operatie is het goed om eiwitrijke voeding te eten. Uiteraard in overleg met de arts of specialist. Maar een boekweit pannenkoekje of gepofte boekweit door je fruitsalade kan dan zeker geen kwaad.

Ik kan nog veel meer schrijven over de gezonde kanten van boekweit, maar laten we nu eens naar de lekkere (!) toepassingen kijken.

Boekweit, wat kan ik ermee?

Boekweit is lekker! Het heeft een beetje nootachtige smaak. Boekweit kan je gebruiken in hartige en zoete gerechten. En in korrelvorm of als meel.

Boekweit kun je op verschillende manieren klaarmaken. Je kunt de korrels kiemen, koken, in de dehydrator poffen, in de pan of oven poffen of roosteren, in stoofschotels en ook toetjes gebruiken, noem maar op. Boekweit kook je ongeveer in 15 minuten.

Zelf gebruik ik vaak rauwe gekiemde en gepofte boekweitkorrels. Ik kiem de korrels zelf en ‘pof’ ze vervolgens in mijn dehydrator. Lekker crunchy! Daarna bewaar ik ze gewoon in een glazen pot in mijn keukenkastje. Ik gebruik ze net als noten en zaden en gooi het overal overheen. Lekker bij je fruitsalade of in de overnight oats. Wil je ook zelf boekweitkorrels poffen? Lees het recept Kiemen en poffen van boekweit: “Boekweit crunchy fruitsalade; start je dag happy ‘n healthy!”. En ga aan de slag.

Tip: spoel de boekweitkorrels voor gebruik wel altijd goed af voor gebruik.

Boekweitmeel of bloem kun je gebruiken voor verschillende doeleinden. Makkelijkst zijn pannenkoekjes of wrappers. Maar je kan er ook mee bakken. Maak er eens bananenbrood mee en proef het verschil met het meel wat je normaal gebruikt. Meng het eens met amandelmeel en proef dan nog een keer. Wissel af en varieer bij het bakken met verschillende meelsoorten. Boekweitmeel bewaar je naar opening in een goed afgesloten bakje in de je keukenkastje of koelkast.

Veelzijdig dus! Maak de komende tijd eens boekweit wrappers of pannenkoekjes, meng de raw gepofte boekweitkorrels door je overnight oats, gebruik het in (fruit)salades, of vervang je rijst, risotto, peulvruchten of aardappels bij je maaltijd eens door boekweit. Gewoon uitproberen en kijken wat je lekker vindt.

Inspiratie!

Enjoy!
Superfood spotlight: bijzonder boekweit!

Interessant? Deel dit bericht van Happy and healthy:
Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail
Volg Happy and healthy op jouw favo social kanaal:
Facebooktwittergoogle_pluspinterestrssinstagram
Dit bericht heeft 1 reactie
  1. Waarom moet je boekweitproducten eigenlijk spoelen voordat je ze eet? Heb er al op gegoogeld maar iedereen zegt het maar niemand legt uit waarom….

Laat een reactie achter op Nienke Reactie plaatsen annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *